Naturalne zamienniki cukru

Autor:
Dodano dnia 
Kliknij tutaj aby powrócić
na poprzednią stronę
W dzisiejszych czasach spożywamy bardzo duże ilości cukru, dlatego odnotowuje się coraz więcej zachorowań na cukrzycę i otyłość. Na szczęście istnieją zdrowe i naturalne zamienniki zwykłego cukru, czyli sacharozy, zwanego nie bez powodu "biała śmiercią". Zdrowe odżywianie i świadomy dobór produktów spożywczych zaczyna być coraz bardziej popularny.

Na pierwszy plan wśród zastępników wysuwa się ksylitol, czyli alkohol cukrowy pozyskiwany głównie z drzew takich jak np. brzoza, dlatego nazywa się go cukrem brzozowym. Jest też często stosowany w gumach do żucia, cukierkach, miętówkach i żywności dla diabetyków. Wyglądem i smakiem przypomina cukier stołowy, ma natomiast o wiele mniej kalorii i nie podnosi poziomu glukozy we krwi. Ma on bardzo niski indeks glikemiczny ( tzn. klasyfikacja produktów żywnościowych na podstawie ich wpływu na poziom glukozy we krwi po 2-3 godzinach po ich spożyciu), który wynosi zaledwie 7, w porównaniu do cukru w granicach 60-70. Z tego wynika, że poziom cukru a co za tym idzie insuliny we krwi podnosi się powoli a nie skokowo, w przeciwieństwie do zwykłego cukru. Nie powoduje skoków cukru i insuliny. Wchłaniany jest powoli i prawie wcale nie ma wpływu na poziom insuliny. Jest tez odporny na temperaturę. Można nim słodzić wszystkie napoje, dodawać do potraw i wypieków. Ksylitol zawiera o czterdzieści procent mniej kalorii niż cukier biały. Lubią go także dentyści, gdyż sprawia on, że szkodliwe bakterie w jamie ustnej nie mają pożywki, więc nie mogą się rozmnażać, co bardzo pozytywnie wpływa na nasze zęby. Zwiększa też wchłanianie wapnia z przewodu pokarmowego, co również jest bardzo zdrowe dla zębów. W dodatku jest on też świetną pożywką dla bakterii w jelitach, w związku z tym ma działanie prebiotyczne. Niestety nie jest bez wad : nie powinien być stosowany u zwierząt, bo na przykład u psów działa odwrotnie niż u ludzi, czyli pod jego wpływem trzustka czworonogów produkuje duże ilości insuliny.

Kolejnym bardzo zdrowym "słodzikiem" jest erytrytol pozyskiwany z pyłków kwiatów, owoców ( gruszki, melony, winogrona ), owoców morza a także porostów i alg morskich. Jest syntetyzowany przez drożdże Yarrovia lipolytica Wratislavia. Jego indeks glikemiczny wynosi zero, więc w ogóle nie ma wpływu na poziom glukozy we krwi. Ma on słodkość równą 60-70 % słodkości cukru, więc żeby uzyskać słodycz powodowaną przez 5 g cukru trzeba spożyć 6,5-7g erytrytolu. Dodatkowo wywołuje on przyjemne uczucie chłodu w ustach i nie pozostawia obcych smaków. Nie jest on metabolizowany w organizmie i prawie w całości wydalany jest z moczem. 1 g erytrytolu zawiera 0,2-0,4 kcal. Dla porównania 1 g cukru białego dostarcza 4 kcal. Ten zastępnik jest najmniej kaloryczną substancją słodzącą. Nie powoduje żadnych dolegliwości trawiennych. Może być z powodzeniem stosowany jak cukier stołowy, jako dodatek do kawy, herbaty czy wypieków. Jest on też wykorzystywany w przemyśle.

Kolejnym świetnym zastępnikiem cukru jest stewia. Jest to roślina z rodziny astrowatych, pochodząca z Ameryki Południowej i Środkowej. Popularność zyskała dzięki niskiej kaloryczności, a zarazem dużej "słodyczy"- jest 300 razy słodsza od sacharozy i prawie w ogóle nie ma kalorii. Działa również antybakteryjnie, co jest bardzo korzystne dla jamy ustnej. Jest odporna na wysokie temperatury, więc z powodzeniem można jej używać do gotowania lub pieczenia. Stewia zawiera również minerały i mikroelementy takie jak : wapń, magnez, potas, żelazo, selen, krzem, cynk i witaminy z grupy B. Jest o wiele słodsza od cukru białego, jedna czwarta łyżeczki ekstraktu stewii zastępuje jedną szklankę cukru. Trzeba pamiętać, że spożywając 1 łyżeczkę cukru dostarczamy 20 pustych kalorii, a stewia nie ma ich prawie wcale.

Następnym świetnym zamiennikiem cukru jest maltitol - alkohol cukrowy, występujący w owocach, produkowany przemysłowo z ziaren kukurydzy. Wygląda i smakuje jak cukier biały, ale zawiera o połowę mniej kalorii ( ok. 2kcal/g ). Jest idealny do słodzenia napojów oraz przygotowywania ciast i deserów. Jest odporny na temperaturę. Indeks glikemiczny wynosi 32 ( czyli około połowę wartości dla cukru stołowego).

Warto omówić jeszcze sorbitol - występujący naturalnie w owocach śliwek, gruszek, czereśni i brzoskwiń. Jest o wiele mniej kaloryczny -( 2,6 kcal ) od cukru ( 4kcal/g ), natomiast o połowę mniej słodki więc trzeba użyć go więcej. Nie podnosi poziomu glukozy we krwi. Często stosowany w przemyśle do produkcji słodyczy. Wykorzystywany częściej właśnie w przemyśle niż w gospodarstwach domowych. jego nadmiar jednak może powodować wzdęcia i biegunki. Najczęściej niepożądane skutki występują po zjedzeniu 25 g-30 g sorbitolu. Dlatego na przykład śliwki suszone mają działanie przeczyszczające, właśnie ze względu na obecność sorbitolu i błonnika.

Ciężko pozbyć się z naszego życia cukru, ale dobrze jest wiedzieć, że istnieją zdrowe jego zamienniki, które mają bardzo korzystny wpływ na nasz organizm. Są o wiele mniej kaloryczne i nie podnoszą poziomu cukru we krwi. Działanie ich jest również korzystne jeśli chodzi o jamę ustną. Nie mają też skutków ubocznych w porównaniu do zwykłego cukru, jak i syntetycznego aspartamu, który jest wrażliwy na temperaturę i nie można go rozpuszczać w gorącej wodzie. Dlatego warto pamiętać o naturalnych zastępnikach cukru przy układaniu jadłospisu, bo nasze zdrowie jest przecież bezcenne.
Afty-problem, którego nie wolno lekceważyć

Afty-problem, którego nie wolno lekceważyć

10. Październik, 2016 przez 0
Afty są problemem mogącym dotknąć każdego z nas. Problem jest na tyle poważny, że nie należy go lekceważyć gdyż może być objawem poważniejszej choroby. Ich przyczyna nie jest dokładnie znana. Często występują w okresie obniżonej odporności organizmu, wysiłku fizycznego a także stresu.
Kinezjotaping czyli taśmy, które pomagają w bólu

Kinezjotaping czyli taśmy, które pomagają w bólu

06. Wrzesień, 2016 przez 0
W medycynie sportowej powszechnie już od Igrzysk Olimpijskich w Seulu, czyli od 1988 roku zaczęto stosować metodę fizjoterapeutyczną kinezjotapingu wymyśloną przez japońskiego Chiropraktyka Kenzo Kase. Początkowo stosowana była pośród zawodników jednego ze sportów narodowych Japonii czyli sumo. Z biegiem czasu metoda ta stała się powszechnie dostępna, dzięki czemu również ludzie nie związani ze sportem mogą z niej korzystać.
Jak być piękną i kwitnącą w ciąży

Jak być piękną i kwitnącą w ciąży

06. Wrzesień, 2016 przez 0
Ciąża to najpiękniejszy okres w życiu kobiety, jednak ten wyjątkowy i niepowtarzalny czas nie jest niestety pozbawiony swoich drobnych mankamentów, które czasem mogą nawet spędzać sen z powiek. W organizmie kobiety wiele się zmienia, z miesiąca na miesiąc przybywa nieco kilogramów, przestawia się również gospodarka hormonalna, co ma swoje odzwierciedlenie w wyglądzie skóry, lecz mimo wszystko można wyglądać kwitnąco.
Szukaj